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Zusammenfassung Die Hormonersatztherapie nach gynäkologischen Malignomen zur Behebung klimakterischer Beschwerden stellt eine klinische Herausforderung dar. Die Studienlage ist wenig weiter führend, überwiegend handelt es sich um inhomogene Fall-Kontroll-Studien mit geringen Fallzahlen. Unbedenklich scheint eine HRT nach Plattenepithelkarzinom der Zervix uteri sowie nach Vulva- und Vaginalkarzinomen zu sein. Bei Patientinnen nach Ovarialkarzinom muss die meist schlechte Gesamtprognose gegen den Erhalt der Lebensqualität abgewogen werden. Bei Patientinnen nach Endometriumkarzinom Stadium Ia und Ib scheint eine Östrogengabe weitgehend vertretbar zu sein. Der Sinn einer zusätzlichen Gestagengabe muss nach den jüngeren Studien zur Kombinationstherapie von Östrogenen und Gestagenen hinsichtlich des ungünstigen Risikoprofils einer solchen Therapie in Zweifel gezogen werden. Nach fortgeschrittenem Endometriumkarzinom und nach Mammakarzinom kann eine HRT nur als Individualentscheidung nach Versagen anderer Therapieoptionen und bei ausgeprägten klimakterischen Beschwerden in Betracht kommen. Als Therapiealternativen sind in erster Linie SSRI und SNRI zu nennen. Die Rolle des Tibolon und des Raloxifen ist bei nicht ausreichender Datenlage derzeit offen.  相似文献   
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Zusammenfassung Es wird anhand eines Krankengutes von 600 Schrittmacher-Patienten über die Ergebnisse dieser Therapie in einem Zeitraum von 81/2 Jahren berichtet. Unter Verwendung eines speziellen statistischen Ansatzes ergeben sich Überlebenszeiten von 85% nach einem Jahr und von 56% nach 5 Jahren, die unseres Erachtens sowohl für die endocardiale als auch für die myokardiale Impulszufuhr Geltung haben. Die Funktionszeiten verschiedener Impulsgebermodelle haben sich in den letzen Jahren deutlich verbessert, sie liegen teilweise im Durchschnitt bei 2–21/2 Jahren. Als sicherstes Elektrodenkabel erwies sich uns das der Firma Elema mit einer 7-Jahresfunktionszeit von fast 70%.Zur Überwachung der Patienten ist die Einrichtung von Schrittmacher-Ambulanzen notwendig. Allermeist zeigt heute ein Absinken der Impulsfrequenz den bevorstehe Impulsgeberausfall an, jedoch sollten weitergehende Spezialuntersuchungen, wie z.B. die Impulsanalyse, an Schrittmacher-Zentren durchgeführt werden, da sich manche Komplikationen oder drohende Defekte nur so rechtzeitig erkennen lassen. Mittels einer Schrittmacher-Ambulanz konnte bei uns in 85% der Patienten elektive der Impulsgenerator ausgewechselt werden. In 10% der Fäller war die Impulsanalyse für den Zeitpunkt des Austausches entscheidend. Eine exakte Überwachung der Ergebnisse nach Schrittmacher-Therapie und des Leitstungsstandes de Impulsgeber von klinischer Seite her kann nur mit entsprechender Erfassung des Krankengutes und adäquaten statistischen Methoden durchgeführt werden. Die elektronische Datenverarbeitung ist hierzu unumgänglich notwendig.
Results, function and supervision after pacemaker therapy
Summary 600 consecutive pacemaker implantations (with endocardial electrodes in 95%) within 81/2 years are evaluated. Using a new statistical approach the 1-year survival-rate was 85% and the 5-year survival-time 56%. A review of the literature showed almost the same results for myocardial electrode application. Letality is highest during the first 90 initial phaseafter implantation, suggesting a need for better follow-up during this initial phase.The function periods of the 4 different pacemaker types tested — Biotronic, Cordis, Medtronic and Vitatron — increased over the years. In some types the function-periods are as long as 2,5 years on the average. Of all electrodes the Elema-unipolar electrode is the most reliable intravenous lead. 70% of the electrodes are in service more than 6 years.For post-implantation control of patients pacemaker-clinics are mandatory. Though battery depletion is indicated by rate-decrease in most generator-systems to-day, we promote routine electronic impulse analysis. Some impending or hidden defects of pacemaker systems can be detected only in this manner. Institution of our pacemaker-clinic led to elective battery replacement in 85% of patients. Electronic impulse analysis was the sole determinant in 10% of battery changes. Continuous control of the results of pacemaker treatment and exact knowledge about performance and reliability of impuls generators and batteries can only be accomplished by most careful patient follow-up and with the help of adequate statistical methods. These problems can be solved sufficiently only with the use of electronic data processing.


Mit Unterstützung des SFB 37 der Deutschen Forschungsgesellschaft.  相似文献   
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Zusammenfassung Bei der Resektion von Tumoren des medialen Lidwinkels entstehen häufig ausgedehnte Defekte bis in den Bereich des Siebbeins und der seitlichen Nasenwand unter Verlust der ableitenden Tränenwege. Während für die Rekonstruktion umschriebener Defekte Lappenplastiken aus der Glabella ausreichen, müssen für die tieferen Bereiche größere fasziokutane Lappen herangezogen werden, die auch zur Rekonstruktion der medialen Anteile der Lider verwendet werden können. In der vorliegenden Arbeit werden die Techniken für die am häufigsten verwendeten Lappenplastiken, den paramedianen oder medianen Stirnlappen sowie eine Modifikation im Sinne eines Faszienlappens, zur Wiederherstellung der medialen Orbitawand und Unterstützung des Bulbus beschrieben.  相似文献   
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BACKGROUND Necrobiotic xanthogranuloma is a rare disease featuring generalized xanthomatous inflammatory skin lesions associated with paraproteinemia and possible lymphoproliferative diseases. Eyelid involvement can be unilateral or bilateral and ranges from minor xanthelasma-like lesions to severe ulcerative disease with consecutive keratitis and scleritis. CASE REPORT The authors report the case of a 67-year-old woman with extensive necrobiotic xanthogranuloma involving the eyelids, head and neck, anterior chest, and both upper and lower extremities. Periorbital involvement caused severe upper and lower lid ectropium with chronic conjunctival inflammation and unilateral exposure keratitis. During a persistent period of low disease activity, granulomatous lesions and scars were widely excised, lids partially shortened and large full-thickness skin grafts applied. Uninvolved parts of the upper arms had to serve as donor sites, as other possible donor sites were not available. After successful reconstruction of the left side and no local recurrence of the disease, the right side was corrected in the same way. Full eyelid closure was achieved and skin grafts healed without complications. No recurrence of the disease appeared at the sites of operation, despite continuous new lesions elsewhere. CONCLUSION Severe cicatricial eyelid deformation caused by necrobiotic xanthogranuloma can be treated with success by excision and free skin grafting. The mechanisms of recurrence at excision sites described by others remain unclear, but at least during phases of low activity, the described treatment is safe and recurrence is not to be expected.  相似文献   
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Hintergrund. Obwohl die ableitenden Tr?nenwege zum Tr?nensystem geh?ren, ist ihnen im Zusammenhang mit dem Trockenen Auge bislang keine Aufmerksamkeit geschenkt worden.  相似文献   
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· Background: Optical coherence tomography (OCT) produces two-dimensional cross-sectional images with a longitudinal resolution of 10 μm. Its capacity for imaging retinal structure has been shown in a variety of diseases. There are no reports on its capacity and limitations in imaging choriocapillary and choroidal structures. · Methods: Twenty-two patients with the diagnosis of malignant melanoma of the choroid were submitted to OCT. We used a prototype and a commercial device, both with an 850-nm superluminescent diode with a bandwidth of 30 nm (reported longitudinal resolution 10 μm). The images were evaluated for retinal thickness, changes in retinal pigment epithelium, subretinal fluid accumulation and changes in choriocapillary or choroidal reflectivity. · Results: Retinal edema and detachment found on biomicroscopic examination for fluorescein angiography was detected by OCT in all such cases. In 2 of 22 cases small retinal detachments were detected only by OCT. Tumor extension through the retinal pigment epithelium was not seen in this series, either by biomicroscopy or by OCT. The pattern of choroidal or choriocapillary reflectivity was nonspecifically lower than that of normal choroid, but did not yield any additional information about tumor histology. When normal retina was present, the OCT appearance of a malignant melanoma resembled that of normal choroid. · Conclusion: OCT may provide information about the retinal structure overlying prominent tumors and the extent of adjacent retinal detachment. In its present state of development, OCT is of little value in the differential diagnosis of choroidal tumors. Its potential value for the follow-up of shallow tumors needs further investigation. Received: 19 March 1997 Revised version received: 18 August 1997 Accepted: 1 October 1997  相似文献   
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