Zusammenfassung. Bei stumpfen thorakalen und abdominalen Verletzungen wird das Zwerchfell in der Diagnostik oft vernachl?ssigt. Eine Zwerchfellverletzung
wird entweder durch direkte oder indirekte Gewalteinwirkung verursacht. Das klinische Beschwerdebild ist sehr variabel und
wird besonders bei polytraumatisierten Patienten durch andere Verletzungen maskiert. Zwischen 1987 und 1995 sind 17 Patienten
mit Zwerchfellverletzungen behandelt worden. Bei 4 dieser Verletzten lag eine isolierte Ruptur des Diaphragmas vor; bei den
übrigen 13 fanden sich zus?tzlich Begleitverletzungen. Pr?operativ konnte mit folgenden Untersuchungsmethoden die korrekte
Diagnose gestellt werden: Sonographie in 12, R?ntgenthorax in 6, CT-Abdomen in 2 F?llen, MDP und CT-Thorax in 1 Fall. W?hrend
der ersten 2 Tage nach dem Unfalleintritt sind 15 Patienten, einer innerhalb des 1. Jahres und einer erst 23 Jahre sp?ter,
therapiert worden, 2 Verletzte starben an den Folgen der Begleitverletzungen.
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Objective: Three sources of halitosis exist, potentially in any combination: mouth, nasal cavity or alveolar breath. There has been no universally accepted protocol which differentiates and quantifies each odour source separately. In this study a new gas measurement protocol is described and tested to determine whether each odour source can be separately detected without contamination.
Materials and methods: Ninety healthy volunteers were divided into three groups. Hydrogen sulphide (H2S), volatile organic compounds (VOCs) and hydrogen (H2) were artificially generated in the mouth, nose and pulmonary alveoli, respectively. VOC, ammonia (NH3), sulphur dioxide (SO2), H2S and H2 gas readings from mouth, nose and alveolar air were measured and compared. Measurements were taken before and during gas generation.
Results: Contamination of nasal air (2.8%) and alveolar air (5.0%) by oral H2S; alveolar air (2.06%) and oral air (4%) by nasal organic gas; nasal air (18.43%) and oral air (9.42%) by alveolar H2 was calculated.
Conclusion: The results demonstrated that artificially generated oral H2S nasal VOC and alveolar H2 can be individually quantified. This gas measurement protocol can be used diagnostically or to gauge response to therapy in any medical or dental setting. 相似文献